تفکیک درست زباله‌ها در خانه تکانی آخر سال | به اسم خانه تکانی به کام محیط زیست هواپیما‌های زمین‌گیر روسی در ایران به پرواز در می‌آیند تمامی بیمارستان‌های خصوصی و غیردولتی به پذیرش بیماران اورژانسی موظف شوند اضافه‌شدن ۸ پایگاه امداد و نجات در جاده‌‌های خراسان رضوی برای نوروز ۱۴۰۴ تخمین بیش از ۶۸۰ هزار نفر ظرفیت اسکان در مشهد آیا افراد دیابتی می‌توانند روزه بگیرند؟ شلیک مرگبار در خوزستان| قتل ۲ کارمند شرکت آب و فاضلاب خوزستان فراهم‌شدن شرایط رزرو آنلاین اقامتگاه در مشهد نظارت ۱۲۳ بازرس بر واحد‌های اقامتی رسمی در ایام نوروز ۱۴۰۴ واژگونی خودرو در گناباد یک کشته برجای گذاشت (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) تدارک ۸۴ رام قطار روزانه با ظرفیت ۳۸ هزار مسافر به مشهد در نوروز ۱۴۰۴ میزان سرقت در خراسان رضوی ۲۷ درصد کاهش یافت (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی اجرا شود افزایش موارد مبتلا به کرونا و آنفلوآنزا در هفته جاری (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) درباره دکتر ناصر قفلی، کارآفرین و خیر مدرسه ساز | درختی بپرور که بار آورد هزینه درمان زنان سرپرست خانوار معسر رایگان می‌شود طرح قاضی مدرسه در ۴۰۰ مدرسه استان خراسان رضوی اجرا شده است واکنش‌ها به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش درباره افزایش سن پذیرش در دانشگاه‌ تربیت معلم خشک‌سالی شدید در هرمزگان | فقط ۲ ماه تا پایان ذخایر سد‌ها باقی مانده است بیش از ۵۰ درصد ایرانیان بزرگسال چاقی و اضافه وزن دارند این توصیه‌ها را هنگام خانه تکانی جدی بگیرید بیماران مبتلا به دیابت با عوارض چشمی از روزه داری اجتناب کنند  برای اولین بار «خدنگ بزرگ» در جنوب دریاچه ارومیه دیده شد طراحی چرخه حمایتی کامل برای کارآفرینی زنان و دانش‌آموزان ارائه خدمات مشاوره‌ای به زائران حرم امام‌رضا(ع) در طرح «افطار تا سحر» رمضان ۱۴۰۳ پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (سه‌شنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | جو نسبتاً پایدار به همراه افزایش دما در سطح استان تأکید بر اولویت‌ درخت‌داری بر درخت‌کاری در نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی برنامه‌های نوین وزارت آموزش و پرورش برای ارتقای سطح آگاهی زیست‌محیطی دانش‌آموزان فرهنگ نیکوکاری برای جامعه‌ای همدل مصرف ترامادول برای بسیاری از افراد زمینه‌ساز اعتیاد شده است جزئیاتی از پرونده سارق مرموزی که هنگام سرقت‌های سریالی، شوهرش را گم کرد!
سرخط خبرها

درباره نقش دیگر کاربران ترافیکی در زودتررسیدن خودرو‌های امدادی به مقصد | امداد دسته‌جمعی

  • کد خبر: ۲۹۶۶۳۷
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
درباره نقش دیگر کاربران ترافیکی در زودتررسیدن خودرو‌های امدادی به مقصد | امداد دسته‌جمعی
روز به روز به بر تعداد خودرو‌ها افزوده می‌شود. اوضاع اگر به همین منوال پیش برود، خدمات رسانی در شهر در ساعاتی از شبانه روز که ترافیک به اوج خود می‌رسد، دچار مشکل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی‌که ظرفیت خیابان‌ها همان ظرفیت ده یا بیست سال پیش آنهاست، روز به روز به بر تعداد خودرو‌های وارداتی و تولید داخل که وارد سطح معابر می‌شوند افزوده می‌شود. کمتر کسی هم این روز‌ها به این نکته توجه دارد که خیابان‌ها ظرفیت این همه خودرو را ندارند. به گفته کارشناسان ترافیکی اوضاع اگر به همین منوال پیش برود خدمات رسانی در شهر در ساعاتی از شبانه روز که ترافیک به اوج خود می‌رسد، دچار مشکل می‌شود.

به عنوان نمونه یک تصادف مرگ بار را در محدوده خیابان احمدآباد در نظر بگیرید. دقایق زیادی سپری می‌شود تا نیرو‌های امدادی به مقصد برسند. در این مطلب دیدگاه سرهنگ احمد نوری، رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک راهور خراسان رضوی را در مورد بی توجهی برخی کاربران ترافیک به زودتر رسیدن خودرو‌های امدادی به مقصد زیر ذره بین بردیم. 

جهت اطلاع!

برابر ماده ۱۰۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، وسیله نقلیه امدادی به خودرویی می‌گویند که ویژه خدمات انتظامی، ترافیکی، پزشکی، آتش نشانی و امداد اضطراری آب، برق و گاز است که به وسیله راهنمایی و رانندگی تعیین و با علائم ویژه مشخص می‌شود.
برابر ماده ۱۸۶آیین نامه راهنمایی و رانندگی هنگامی که وسایل نقلیه امدادی و انتظامی برای انجام مأموریت فوری در حرکت اند درصورت به کار بردن چراغ‌گردان ویژه اعلام خطر یا آژیر، تا حدودی که موجب بروز تصادف نشود، مجاز به انجام اعمال زیر می‌باشند:

  • توقف در محل ممنوعه
  • تجاوز از سرعت مجاز و سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر
  • عبور از طرف چپ راه و همچنین دور زدن در نقاط ممنوعه
  • گذشتن از چراغ قرمز یا رعایت نکردن علائم دیگر ایست، مشروط به اینکه از سرعت وسیله نقلیه در این گونه محل‌ها تا حداقل امکان کاسته شود.

برابر ماده ۶۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی کلیه وسایل نقلیه انتظامی، بازرسی، امدادی و خدماتی ویژه باید در مرتفع‌ترین نقطه خود دارای چراغ خطر گردان همراه با آژیر که تولید صدای مشخص کند، باشند. نور این چراغ‌ها باید هنگام روشن بودن از فاصله ۱۵۰ متری قابل دیدن باشد.

۱۷ تا ۲۱ بعدازظهر
بیشترین ساعت‌هایی که خودرو‌های امدادی در ترافیک گیر می‌کنند

۱۲ تا ۱۵ دقیقه
بهترین زمان رسیدن خودرو‌های امدادی به صحنه به عنوان نمونه پلیس راهور بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است که در مشهد با توجه به وسعت و پراکندگی این عدد ۱۵ دقیقه است.

رانندگان و راکبان بخوانند!

برخورد کاربران ترافیکی با خودرو‌های امدادی بسیار متفاوت است. موضوعی که ارتباط مستقیمی با بحث آموزش و فرهنگ رانندگی در شهر‌های مختلف دارد. 
برای خیلی از رانندگان وسایل نقلیه، راه باز کردن برای دیگر کاربران ترافیکی کاری دشوار است. پشت هر چراغ قرمز یا ترافیک تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که سپر خودروشان را به ماشین جلویی بچسبانند، مبادا موتورسیکلت یا دوچرخه سواری از آنجا عبور کند. چه برسد به خودرو‌های امدادی که ثانیه به ثانیه برایشان حیاتی است.

گروه دیگر بر این باورند که آژیر خودرو‌های امدادی تنها برای برانگیختن احساسات دیگران است تا راه برایشان باز شود و زودتر از شر ترافیک خلاص شوند. خیلی از این افراد بر این باورند نه آتش سوزی رخ داده و نه بیماری در خودرو آمبولانس است!

عده‌ای هم هستند که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و از شرایط موجود سوء‌استفاده می‌کنند. این افراد همان رانندگانی هستند که در اوج ترافیک به محض باز شدن راهی در ترافیک پشت خودرو‌های امدادی پایشان را روی گاز‌ می‌گذارند و با این کار از نظر خودشان زرنگی می‌کنند. در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که این اتفاق باعث بروز تصادف شده است.

همه می‌دانند که خودرو‌های امدادی می‌توانند برابر ماده ۱۸۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی با شرایط خاص و البته احتیاط یکسری تخلفات را زیر پا بگذارند، اما این دلیل نمی‌شود که خیلی از افراد سود جو دست به اقدامات خلاف قانون بزنند. به عنوان نمونه برخی رانندگان برای فرار از ترافیک، خودرو‌های امدادی را پوشش خود برای فرار از دوربین‌های هوشمند نظارتی می‌دانند؛ از خطوط ویژه عبور می‌کنند، چراغ قرمز را رد می‌کنند و...

خط سرعت برای خیلی‌ها حکم ارثیه پدر و مادری را دارد. به خصوص برای آن‌هایی که عشق سرعت اند. البته هستند کسانی که با سرعت خط سه در خط یک رانندگی می‌کنند و به ترافیک دامن می‌زنند و باعث بروز تصادف نیز می‌شوند. این افراد بر این باورند وقتی خودرو امدادی پشت سرشان آژیر می‌کشد به این معناست که سرعتشان را بیشتر کنند. کمتر پیش می‌آید که راهنما بزنند و تغییر خط بدهند تا اورژانس، پلیس یا آتش نشانی عبور کند.

در این بین کاربران ترافیکی دیگری هم هستند که نقش بسزایی در ترافیک و البته تصادفات دارند. این‌ها کسانی هستند که بعد از آنکه خودرو‌های امدادی به مقصد می‌رسند، کار را برای امدادرسانی مشکل می‌کنند. توقف‌های بیجا و تجمع در محل حادثه نمونه‌ای از رفتار‌های اشتباه برخی کاربران ترافیکی است. در چنین شرایطی عالم و آدم کارشناس می‌شوند و شروع به اظهار نظر می‌کنند. بعضی‌ها هم خود را محق می‌دانند به وسط میدان بروند و با دخالت‌های بیجا در روند امدادرسانی اخلال ایجاد کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->