پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی امروز (پنجشنبه، ۲۷ شهریور ۱۴۰۴) | هوای مشهد موقتا گرم می‌شود یک کشته و ۲۰ مصدوم در تصادف اتوبوس محور تهران به مشهد (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) پیگیری جدی مجلس برای افزایش حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری خراسان رضوی: آمار مبتلایان به سرطان پستان در خراسان رضوی بالاست منشا ۴۰ درصد آلودگی هوای سرخس خراسان رضوی، ترکمنستان است عقیم‌سازی پشه‌ها برای مقابله با تب دنگی | ساکنان برج‌ها هم از پشه آئدس در امان نیستند مشهد، میزبان اولین کنگره بین‌المللی هوش مصنوعی و فناوری‌های سلامت در زنان و زایمان انتقاد معاون تربیت بدنی آموزش و پرورش به ساعت محدود ورزش مدارس و تحرک کم دانش‌آموزان هشدار در مورد خطرات چاقی در کودکان ادامه ثبت‌نام مدارس در پایه‌های هفتم و دهم | ثبت‌نام ۸۵ درصد دانش‌آموزان نهایی شده است تأمین ۳.۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا تا نیمه اول آبان‌ماه زمان واریز حقوق بازنشستگان در شهریور ۱۴۰۴ اعلام شد  تأثیر عفو معیاری بر کاهش انگیزه جرم زندانیان چه بخوریم تا ریه‌های سالمی داشته باشیم؟ تأکید وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت پرسش مهر: اختصاص یک ساعت از زنگ انشا به این سوال شعار سال تحصیلی جدید و پوستر بازگشایی مدارس رونمایی شد + عکس چرا امسال نباید واکسن آنفولانزا را فراموش کنیم؟ حقوق حداقل بگیران تأمین‌اجتماعی باید بالای ۳۰ میلیون تومان باشد علت افزایش قیمت واکسن آنفلوآنزا در بازار چیست؟ | احتمال تغییر قیمت با محموله‌های جدید یک فعال حقوق حیوانات: ادارات کل دامپزشکی، مسئول بسیاری از اتفاقات تلخ باغ وحش‌ها هستند | باغ وحش‌ها انگیزه‌ای برای درمان حیوانات پا‌به‌سن‌گذاشته ندارند آمادگی مدارس مشهد و استان برای ورود کلاس اولی‌ها | خانواده، حلقه مفقوده میان معلم و دانش‌آموز است نرخ احیای قلبی ۷۰ درصد در اورژانس حرم مطهر رضوی، رکوردی جهانی در دارالشفاء امام مهربانی‌ها مراسم استقبال از مدال‌آوران مشهدی مسابقات جهانی دانش‌آموزی زیست‌شناسی و هوش مصنوعی برگزار شد + ویدئو محل برگزاری فشن‌شوی قانون‌شکن پلمب شد (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) صدور هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای ۵ استان در پی پیش‌بینی رگبار باران و رعد و برق (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) دانش‌آموزان خراسان رضوی متقاضی تحصیل در هنرستان‌ چرا جنگل‌های ارسباران تا کنون ثبت جهانی نشده‌اند؟ مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی: فقط از تیم‌های رسمی المپیادی حمایت و پشتیبانی مالی می‌شود + فیلم نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اعلام شد
سرخط خبرها

درباره نقش دیگر کاربران ترافیکی در زودتررسیدن خودرو‌های امدادی به مقصد | امداد دسته‌جمعی

  • کد خبر: ۲۹۶۶۳۷
  • ۰۵ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۹
درباره نقش دیگر کاربران ترافیکی در زودتررسیدن خودرو‌های امدادی به مقصد | امداد دسته‌جمعی
روز به روز به بر تعداد خودرو‌ها افزوده می‌شود. اوضاع اگر به همین منوال پیش برود، خدمات رسانی در شهر در ساعاتی از شبانه روز که ترافیک به اوج خود می‌رسد، دچار مشکل می‌شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحالی‌که ظرفیت خیابان‌ها همان ظرفیت ده یا بیست سال پیش آنهاست، روز به روز به بر تعداد خودرو‌های وارداتی و تولید داخل که وارد سطح معابر می‌شوند افزوده می‌شود. کمتر کسی هم این روز‌ها به این نکته توجه دارد که خیابان‌ها ظرفیت این همه خودرو را ندارند. به گفته کارشناسان ترافیکی اوضاع اگر به همین منوال پیش برود خدمات رسانی در شهر در ساعاتی از شبانه روز که ترافیک به اوج خود می‌رسد، دچار مشکل می‌شود.

به عنوان نمونه یک تصادف مرگ بار را در محدوده خیابان احمدآباد در نظر بگیرید. دقایق زیادی سپری می‌شود تا نیرو‌های امدادی به مقصد برسند. در این مطلب دیدگاه سرهنگ احمد نوری، رئیس اداره عملیات و کنترل ترافیک راهور خراسان رضوی را در مورد بی توجهی برخی کاربران ترافیک به زودتر رسیدن خودرو‌های امدادی به مقصد زیر ذره بین بردیم. 

جهت اطلاع!

برابر ماده ۱۰۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی، وسیله نقلیه امدادی به خودرویی می‌گویند که ویژه خدمات انتظامی، ترافیکی، پزشکی، آتش نشانی و امداد اضطراری آب، برق و گاز است که به وسیله راهنمایی و رانندگی تعیین و با علائم ویژه مشخص می‌شود.
برابر ماده ۱۸۶آیین نامه راهنمایی و رانندگی هنگامی که وسایل نقلیه امدادی و انتظامی برای انجام مأموریت فوری در حرکت اند درصورت به کار بردن چراغ‌گردان ویژه اعلام خطر یا آژیر، تا حدودی که موجب بروز تصادف نشود، مجاز به انجام اعمال زیر می‌باشند:

  • توقف در محل ممنوعه
  • تجاوز از سرعت مجاز و سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر
  • عبور از طرف چپ راه و همچنین دور زدن در نقاط ممنوعه
  • گذشتن از چراغ قرمز یا رعایت نکردن علائم دیگر ایست، مشروط به اینکه از سرعت وسیله نقلیه در این گونه محل‌ها تا حداقل امکان کاسته شود.

برابر ماده ۶۰ آیین نامه راهنمایی و رانندگی کلیه وسایل نقلیه انتظامی، بازرسی، امدادی و خدماتی ویژه باید در مرتفع‌ترین نقطه خود دارای چراغ خطر گردان همراه با آژیر که تولید صدای مشخص کند، باشند. نور این چراغ‌ها باید هنگام روشن بودن از فاصله ۱۵۰ متری قابل دیدن باشد.

۱۷ تا ۲۱ بعدازظهر
بیشترین ساعت‌هایی که خودرو‌های امدادی در ترافیک گیر می‌کنند

۱۲ تا ۱۵ دقیقه
بهترین زمان رسیدن خودرو‌های امدادی به صحنه به عنوان نمونه پلیس راهور بین ۱۲ تا ۱۵ دقیقه است که در مشهد با توجه به وسعت و پراکندگی این عدد ۱۵ دقیقه است.

رانندگان و راکبان بخوانند!

برخورد کاربران ترافیکی با خودرو‌های امدادی بسیار متفاوت است. موضوعی که ارتباط مستقیمی با بحث آموزش و فرهنگ رانندگی در شهر‌های مختلف دارد. 
برای خیلی از رانندگان وسایل نقلیه، راه باز کردن برای دیگر کاربران ترافیکی کاری دشوار است. پشت هر چراغ قرمز یا ترافیک تمام تلاش خود را به کار می‌بندند که سپر خودروشان را به ماشین جلویی بچسبانند، مبادا موتورسیکلت یا دوچرخه سواری از آنجا عبور کند. چه برسد به خودرو‌های امدادی که ثانیه به ثانیه برایشان حیاتی است.

گروه دیگر بر این باورند که آژیر خودرو‌های امدادی تنها برای برانگیختن احساسات دیگران است تا راه برایشان باز شود و زودتر از شر ترافیک خلاص شوند. خیلی از این افراد بر این باورند نه آتش سوزی رخ داده و نه بیماری در خودرو آمبولانس است!

عده‌ای هم هستند که از آب گل آلود ماهی می‌گیرند و از شرایط موجود سوء‌استفاده می‌کنند. این افراد همان رانندگانی هستند که در اوج ترافیک به محض باز شدن راهی در ترافیک پشت خودرو‌های امدادی پایشان را روی گاز‌ می‌گذارند و با این کار از نظر خودشان زرنگی می‌کنند. در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که این اتفاق باعث بروز تصادف شده است.

همه می‌دانند که خودرو‌های امدادی می‌توانند برابر ماده ۱۸۶ آیین نامه راهنمایی و رانندگی با شرایط خاص و البته احتیاط یکسری تخلفات را زیر پا بگذارند، اما این دلیل نمی‌شود که خیلی از افراد سود جو دست به اقدامات خلاف قانون بزنند. به عنوان نمونه برخی رانندگان برای فرار از ترافیک، خودرو‌های امدادی را پوشش خود برای فرار از دوربین‌های هوشمند نظارتی می‌دانند؛ از خطوط ویژه عبور می‌کنند، چراغ قرمز را رد می‌کنند و...

خط سرعت برای خیلی‌ها حکم ارثیه پدر و مادری را دارد. به خصوص برای آن‌هایی که عشق سرعت اند. البته هستند کسانی که با سرعت خط سه در خط یک رانندگی می‌کنند و به ترافیک دامن می‌زنند و باعث بروز تصادف نیز می‌شوند. این افراد بر این باورند وقتی خودرو امدادی پشت سرشان آژیر می‌کشد به این معناست که سرعتشان را بیشتر کنند. کمتر پیش می‌آید که راهنما بزنند و تغییر خط بدهند تا اورژانس، پلیس یا آتش نشانی عبور کند.

در این بین کاربران ترافیکی دیگری هم هستند که نقش بسزایی در ترافیک و البته تصادفات دارند. این‌ها کسانی هستند که بعد از آنکه خودرو‌های امدادی به مقصد می‌رسند، کار را برای امدادرسانی مشکل می‌کنند. توقف‌های بیجا و تجمع در محل حادثه نمونه‌ای از رفتار‌های اشتباه برخی کاربران ترافیکی است. در چنین شرایطی عالم و آدم کارشناس می‌شوند و شروع به اظهار نظر می‌کنند. بعضی‌ها هم خود را محق می‌دانند به وسط میدان بروند و با دخالت‌های بیجا در روند امدادرسانی اخلال ایجاد کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->